متن سخنراني در هشتمين سالروز تأسيس نهضت آينده
فوادپاميری فوادپاميری

 

رفقای عزیز !

 

اجازه بدهید از نام شورای اروپایی نهضت فراګیر دموکراسی و ترقی افغانستان بهترین تمنیات

 و صمیمانه ترین شادباش هارا به مناسبت ۸ مین سالګرد نهضت آینده افغانستان خدمت شما همسنګران تقدیم نموده،موفقیت و پیروزی هایتان را در امر مبارزه دادخواهانه مردم ستمدیده و رنجدیده ما آرزو نمایم

 

 

   رفقای عزیز!

 

تحولات ۳ دهه اخیر در عرصه ملی و بین المللی که باعث بحرانات و تحول فکری شد یا به   بیان دیګر به نفی ایدیولوژیک ساختن جوامع انجامید،نقش تعین کنندهء برای ایجاد سازمان ها و تشکلات سیاسی بازی کرد. 

صرف نظر از اختلافات در اصول مرامی و شیوه های رسیدن به اهداف ،موجودیت هرکدام آن بخشی از ضرورت های جامعه مارا تشکیل داده ومکمل همدیګر به حساب می آیند.

اینجاست که ضرورت اتحاد نیرو ها ،وحدت عمل و مساعی مشترک به منظور دستیابی به یک سازمان سیاسی واحد بیش از بیش در محراق توجه قرار ګرفته و ضرورت آنرا صحه میګذارد.

 

رفقا!

 

وقتیکه از بحران فکری سخن میګوییم ،لازم است اولآ خود را تعین موقف نموده و واضح سازیم که در کجای بحران قرار داریم ؟

این بحران ناشی از کدام وریانت های مؤثربوده و راه های برونرفت از بحران را در کجا جستجو کنیم ؟

 

  تمام این تلاش ها به منظور دریافت راهکار های منطقی نجات از بحران بدون بازنګری به  ګذشته و تطابق آن به شرایط عصر و زمان نا ممکن مینماید.

 

خط کشی های دیروز که برای ما حد و مرز تعین میکرد نظر به پیشرفت علم و تکنالوژی و جهانی شدن سرمایه، یا به بیان واضحتر یک قطبی شدن جهان به نفع دنیای سود و سرمایه موثریت خود را از دست داده ، نیرو های تحول طلب ، تجدد خواه و دادخواه را که در خط فکری چپ دیروز خلاصه می شد وادار به جستجوی راه حل های تازه و جدید مینماید.

 

نهضت فراګیر دموکراسی و ترقی افغانستان از آوان تأسیس خود وحدت نیرو های دموکرات و تحول طلب را به مثابه یکی از اهداف مبرم در جنب وظایف خویش قرار داده ، درین راستا قدم های عملی را ګذاشته که ابتکار همایش کابل و تدویر اجلاس وسیع نیرو های ملی و دمکرات ۱۹هم اپریل در هالند را میتوان نام برد،که در ذات خود دست آوردیست عظیم و قابل قدر، ولی با آنهم پاسخګوی نیاز های اساسی نیرو های پراګنده ملی ، دموکراتیک و چپ دموکراتیک نبوده ،بلکه آغازیست برای ګشودن در های تفاهم واتحاد عمل.

 

  اجلاس وسیع نیرو های ملی ودموکراتیک اروپا مؤرخ ۱۹ هم اپریل شهر آیند هوفن هالند که با تأسف بدون شرکت نهضت آینده افغانستان تدویر یافت هم تلاشی بود در همین راستا، با وصف کمبود های جدی در اداره و سازماندهی همایش، ګامی بود مثبت و امیدوار کننده ، ناګفته نباید ګذاشت که تجمع سازمان ها ، حلقات و شخصیت ها از طیف های مختلف و اندیشه های مختلف کار ساده و سهل نبوده بلکه ایجاب تحمل و تساهل و حوصله مندی لازم را مینماید

از جمله دست آورد های خوبی که این همایش محصول آنست میتوان به توافقنامه اشاره کرد که در پایان اجلاس پس از نظر خواهی  و رایزنی ها بدست آمد،که به صورت اختصار لازم به تذکر میدانم.

 

- اجلاس بعد از بحث وبررسی دیدگاه های ارائه شده به رهبری بخش های اروپائی احزاب اشتراک کننده در این اجلاس صلاحیت میدهد که الی دوهفته اعتبار از تاریخ تدویر این اجلاس وسیع کمیته را درتفاهم مراکز احزاب نامبرده در داخل کشور جهت ادامه کار تفاهم ،سازماندهی و هماهنگی امور در اروپا توظیف نمایند . توافق به عمل آمد تا دراین کمیته از هر حزب و سازمان سیاسی (  3 )  نفر و از حلقات سیاسی و نهاد های راجستر نا شده (2 ) نفر وبتعداد (  10 ) نفر از میان شخصیت های مستقل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی معرفی شوند.

 

کمیتهً سازماندهی و هم آهنگی امور در اروپا وظیفه دارد تا با راه انداختن جریان مباحثات با ثمر در روشنی اندیشه ها و مسایل سیاسی با اهمیت که دراین اجلاس مطرح گردید ، پیشنهادات مشخص خودرا در جهت ایجاد پلاتفورم مشترک در راستای تشکل اتحاد ها ، ائتلاف ها و در صورت امکان تا سرحد تأسیس سازمان واحد سیاسی ، طرح وبه رهبری احزاب خود در داخل کشور ارائه بدارند.

 

بخش های اروپائی احزاب و جریان های سیاسی که دراین اجلاس وسیع اشتراک ورزیده اند ، زمینه های کار عملی را درجهت رسیدن به یک توافق همگانی این نیروها برای کمیته سازماندهی و هم آهنگی امور اروپائی که ایجاد میگردد مساعد سازند و این کمیته وظیفه دارد تا در تحت نظر شورای اروپائی و مراکز احزاب خویش اقدامات عملی را مرعی دارند .

 

 کمیته سازماندهی وهم آهنگی امور اروپائی وظیفه دارد که درامر تفاهم ، صحبت های سازنده و همکاری با سایر سازمانهای سیاسی و شخصیت های موثر مستقل سیاسی طیف های وسیع ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا که تا الحال با این روند یکجا نگردیده اند به اساس طرح های سازنده و اسناد پایه ئی این اجلاس توجه لازم مبذول بدارند .

 

لازم میدانم از نام شورای اروپایی نهضت فراګیر دموکراسی و ترقی افغانستان به اطلاع رفقای

 عزیز برسانم که که با تمام تلاش و تأکید بر اشتراک نهضت آینده افغانستان در اجلاس وسیع نیرو های ملی و دموکرات در اروپا موفق به حضور شان در اجلاس نشده که تا حال کمبود شما را احساس مینماییم، آرزومندیم   نهضت آینده افغانستان با درک مسؤلیت های بزرګ تاریخی در دوام این پروسه همګام و همنوا شوند.

 

نهضت فراګیر دموکراسی و ترقی افغانستان به مثابه ادامه دهنده آرمان های مشترک انسانی در مبارزه داد خواهانه با نهضت آینده افغانستان خود را سهیم دانسته، با در نظر داشت وجوهات مشترک اندیشه یی و تاریخی آرزومند است، که تفاوت  در نګرش هاوبرداشت ها از اوضاع سیاسی را در فضای رفیقانه ، مسؤلانه طی یک ګفتمان سالم حل نموده ، همه با هم راه را برای تدویر کنګره وحدت باز نماییم.

 

نهضت فراګیر دموکراسی و ترقی افغانستان از فراخوان نهضت آینده افغانستان مبنی بر تدویر سیمینار وحدت نیرو های چپ افغانی استقبال نموده پشتیبانی عام و تام وشرکت خود را اعلام میدارد.

 

به پیش به سوی وحدت نیرو های ملی ،دموکرات ، تحول پسند  و عدالتخواه کشور

 

 

از توجه تان سپاسګزارم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


April 27th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها